Waterkampioen watersport magazine

Winterklaar maken.

Elk jaar zorg ik ervoor dat mijn boot goed is voorbereid op de winter. Ik maak het schip volledig winterklaar om het te beschermen tegen de elementen. Afgelopen winter kwam ik tot mijn schrik tot de ontdekking dat de motor toch vorstschade had opgelopen. Dit betekende ruim € 6.000 aan reparatiekosten. Mijn verzekeraar heeft inmiddels gemeld dat zij dit bedrag niet zullen vergoeden. Is dat terecht?”

Watersportadvocaat Frits Hommersom: “De claim bij de verzekeraar is afgewezen met een verwijzing naar de polisvoorwaarden waarin staat: ‘winterklaar maken dient te geschieden door een erkend professioneel bedrijf, bij gebreke waarvan dekking voor vorstschade is uitgesloten’. Dus ja: de verzekeringsmaatschappij bij wie de boot van mevrouw Huizinga is aangemeld, staat in haar recht en hoeft de vorstschade aan de motor niet te vergoeden.

Helaas is mevrouw Huizinga niet de enige die voor een onaangename verrassing als deze staat of kan komen te staan. Daarom geef ik hieronder enkele voorbeelden waarbij dekking voor vorstschade werd geweigerd en tips om dergelijke teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. Zo had de heer Lenstra zijn zeilschip aan het eind van het vaarseizoen aan een werf aangeboden voor enkele onderhoudswerkzaamheden. Hij was mondeling overeengekomen dat de werf zijn schip ook winterklaar zou maken. In het voorjaar gaf de motor slechts een paar toeters en bellen, stootte wat zwarte rook uit en gaf vervolgens de geest. Dat betekende een verlies van vele duizenden euro’s. Geen paniek, dacht Lenstra, ik heb mijn polisvoorwaarden goed gelezen en de boot door een professional winterklaar laten maken. De verzekeraar vroeg vervolgens om bewijs, dus Lenstra haalde zijn factuur tevoorschijn. De specifieke post ‘winterklaar maken’ stond niet op de officiële factuur. Bij navraag ontkende de werf categorisch dat winterklaar maken was overeengekomen. De heer Lenstra kon dus niet bewijzen dat hij zijn schip door een vakman had laten winterklaar maken en wat zijn claim betreft, bleef hij met een koude troost zitten.

Pak sneeuw.
Een ander voorbeeld: De heer De Vries had voor de winter alles goed geregeld: een professioneel bedrijf had de winterklaarmaking verzorgd en hij had ook een keurige factuur waarop dit beschreven stond. Hij had het schip, een mooie halfopen vlet, buiten laten afmeren voor de winter. Het schip was ook keurig afgedekt met een zeil. In het voorjaar ging De Vries vol goede moed naar de jachthaven om te constateren dat zijn mooie vlet vol water stond en dat dit desastreuze gevolgen had voor een deel van de inhoud en de motor. Bij reconstructie bleek dat er veel sneeuw was gevallen en dat het dekzeil onder de druk was bezweken. Na de vorst was de sneeuw in water veranderd en had zijn verwoestende werk gedaan. De claim bij de verzekeraar werd onderkoeld gerepliceerd met de mededeling dat deze was afgewezen wegens “onvoldoende zorgvuldigheid”. Volgens de verzekeraar had De Vries het schip weliswaar vakkundig en correct winterklaar laten maken, maar had hij ook de zorgplicht om het schip tussentijds te inspecteren, zeker gezien de extreme weersomstandigheden van die winter. Hoewel de verzekeraar uiteindelijk uit coulance een deel van de schade vergoedde, moest de heer De Vries zelf nog het grootste deel betalen.

Wat kunnen we leren van deze incidenten?
(Bijna) alle verzekeraars hebben een ‘exoneratieclausule’ voor vorstschade als de wintervoorbereiding niet door een professional is gedaan. Hoe goed, handig en voorzichtig u ook bent, laat dit altijd door een vakman doen. Zorg er bovendien voor dat u een factuur ontvangt waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk is gebeurd. Niet alleen zal dit u helpen bij uw claim bij de maatschappij waar u uw boot heeft verzekerd, maar het houdt ook de weg vrij om het bedrijf aansprakelijk te stellen dat het werk niet goed blijkt te hebben gedaan. Bovendien moet u niet denken dat u achterover kunt leunen wanneer u uw schip winterklaar heeft laten maken. Net als in de zomer op het water, geldt ook in de winter een zorgplicht om uw schip te beschermen tegen schade.”

Meer informatie of download oude artikelen: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.