Van de regen in de druppel(s). (Waterkampioen, 09-2016)

[:nl]

Meneer Kamminga wilde met zijn echtgenote twee weken genieten van de Friese wateren en omdat hij niet in het bezit is van een zeilboot, huurde hij die bij een verhuurbedrijf dat hij op internet vond. Zijn keuze viel op een Fellowship 27. Op de website van het verhuurbedrijf werd over de boten bericht dat deze weliswaar enigszins gedateerd waren, maar op de foto’s zagen ze er goed verzorgd uit. Huur en borg moesten van te voren worden betaald.

Drijfnat.
Bij aankomst in de haven bleek echter dat van de gehuurde boot allerlei onderdelen ontbraken zoals de buiskap, kuipvlonders en een helmstokverlenger, die alle wel op de site waren afgebeeld. Maar het echtpaar Kamminga schrok pas echt toen de kajuit geopend werd. In het vooronder waar zij moesten slapen, lekte het water door het dekluik, de ventilator lag er los op en er kwam water via de kabeldoorvoer van het toplicht naar binnen, waardoor de kussens drijfnat waren. In de toiletruimte idem dito, de waterdruppels hingen aan de daar aanwezige bedrading en vanwege het vocht hadden de wanden een onbestemde kleur. Er was een toilet, maar hier mocht geen gebruik van gemaakt worden. In de hondenkooi liep ook het water langs de wand. Verder zat er een smerige schimmel op de keukenwand en was het cardanisch fornuis met een metalen strip aan het aanrechtblad geschroefd, wat tot gevolg had dat zich hieronder de nodige viezigheid verzameld had. De motor was dermate smerig dat niet eens het type kon worden achterhaald en in de schriftelijke instructie bij de boot werd aangeraden om tijdens het varen regelmatig het koelwater te checken, want de impellor wilde er wel eens uitschieten… Meneer Kamminga pakte direct de telefoon en belde de verhuurder om te reclameren en te vragen om een vervangende boot. Hij kreeg echter nul op het rekest. De verhuurder zei dat een beetje vocht normaal was en dat als “de volgende dag als de zon zou schijnen alles er veel vriendelijker uit zou zien”. Het zal niet verbazen dat er geen zon ter wereld was die dit drama rooskleuriger kon maken en diep teleurgesteld en boos besloten de Kamminga’s rechtsomkeert naar huis te gaan – de kortste vakantie ooit. In de hierna gevoerde mail beweerde de verhuurder dat het allemaal wel meeviel, dat er slechts kleine lekkages waren. Er zou geen gevaar voor kortsluiting zijn geweest. Van de betaalde huur en borg werd alleen de laatste geretourneerd.

Hoe kun je dergelijk (aan de ene kant klein, maar andere kant groot) leed voorkomen?

Check recensies.
Internet is een machtig instituut en net zoals hotels en restaurants, worden ook allerlei andere bedrijven gerecenseerd door gebruikers. Doe daar je voordeel mee!

Check het verhuurbedrijf.
In dit geval bleek de verhuurder niet te zijn aangesloten bij bijvoorbeeld de Geschillencommissie Water- recreatie en was hij ook geen lid van de HISWA of NJI. Een lidmaatschap van een dergelijke brancheorganisatie wil niet zeggen dat de onderneming per definitie een onberispelijk product/dienst aan- biedt, maar in de algemene voorwaarden zijn wel duidelijk voorzieningen getroffen in het geval van klachten maar ook een geschillenregeling. De Geschillencommissie Waterrecreatie zit in Den Haag. Wanneer een ondernemer gebruikmaakt van algemene voorwaarden waarin de geschillenregeling is opgenomen, kun je dus allerlei onderwerpen (dus niet alleen deze kwestie) aan deze commissie voorleggen, zoals dus ook een discussie met een makelaar over zijn diensten of hoe een scheepstimmerman zijn werk heeft uitgevoerd. De geschillenregeling is vooral een uitkomst bij een relatief gering financieel belang, omdat op een laagdrempelige wijze (en ook zonder tussenkomst van een advocaat) het geschil kan worden voorgelegd bij een onafhankelijke instantie en een oordeel kan worden gekregen. Je gaat namelijk niet voor 750 of 1000 euro een gerechtelijke procedure starten, maar je vakantie is wel geruïneerd en daar wil je toch enige genoegdoening van hebben. Voor de aangesloten ondernemer is de uitspraak van de commissie bindend in de vorm van een zogenaamd bindend advies.

Maak foto’s.
Als zo’n situatie zich voordoet, reclameer in ieder geval schriftelijk/per mail bij de verhuurder en zorg ook dat je met foto’s kunt aantonen wat voor een drama het was. Tot slot: als je in een positie bent om eerder de haven/ het schip te bezoeken, doe dat vooral, dan weet je ook waar je instapt. Meneer Kamminga zal het een volgende keer niet meer overkomen!

Graag maak ik de lezer nog attent op Waterkampioen 1 van 2013 waarin ik de aansprakelijkheids-/ verzekeringstechnische ‘haken en ogen’ bij de huur van een pleziervaartuig zijn beschreven.

Meer informatie of oude artikelen downloaden: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

[:]

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.