Waterkampioen watersport magazine

Q&A Verborgen gebrek.

We zijn uit Engeland teruggekomen met rode diesel aan boord. Wat nu? Moeten wij dit ergens melden. Jolanda Righton: Nadat we de tank hebben volgegooid hebben we nauwelijks nog gemotord.

Gera van Weenen, woordvoerder van het ministerie van Financiën: “De meeste watersporters die met rode diesel in hun tank terugkomen, zijn in Engeland geweest. Daar kun je niet anders tanken. Je mag de Britse inhoud van je tank hier leegvaren, mits je met een bon kunt aantonen dat je deze, in Nederland voor watersporters verboden brandstof daadwerkelijk daar hebt aangeschaft. Bovendien moet bij de Britse pomp waar getankt is, aangifte zijn gedaan van de hoeveelheid rode diesel die gebruikt wordt voor de voortstuwing. Die aangifte dient schriftelijk te geschieden op een speciaal formulier dat je bij de pomp wordt verstrekt. Meestal wordt 60 procent van de hoeveelheid brandstof aangegeven voor de voortstuwing en 40 procent voor ander gebruik. Over die 60 procent moet het volle pond Britse belasting worden betaald. Het hoogste tarief. Je hoeft je met je tankbon en kopie van het aangiftebewijs niet bij de Nederlandse douane te melden als je Nederland weer binnenvaart. Maar je moet die wel stand-by houden voor het geval je controle krijgt. Je mag dan alleen nog rode diesel in je vaste brandstoftank(s) hebben zitten, dus niet ook nog een extra voorraadje in jerrycans. Zeilers die maar heel weinig motoren en dus hun rode diesel niet binnen een jaar na thuiskomst uit Engeland weten op te maken, kunnen eventueel hun bon laten afstempelen door de douane met de datum van de controle en het aantal draaiuren van de motor op dat moment. Zo kun je later aantonen dat er nog rode diesel in je tank zit omdat je te weinig motoruren hebt gemaakt om het op te maken. Je mag een jaar na de datum op de bon sowieso nog wel wat rode diesel in de tank hebben. De douane hanteert als grens 0,2 gram kleurstof (Solvent Yellow 124) per 1000 liter diesel. Blijft de hoeveelheid hieronder, dan wordt de diesel aangemerkt als niet voorzien van herkenningsmiddelen. De zichtbare rode kleur die SY124 aan diesel geeft is dan verdwenen.”

Wat is een verborgen gebrek?
Een die je niet ziet, zo simpel is het. maar bij verkoop komt er vaak meer bij kijken, vooral vanwege de (financiële) gevolgen. Wat dan?

Frits Hommersom, advocaat met veel ervaring in watersport-gerelateerde rechtszaken: “Weet de verkoper niet van het bestaan van een gebrek, dan kan hij het ook niet melden. De zogenaamde informatieplicht is dan niet geschonden. In dat geval legt de onderzoeksplicht van de koper de bal bij de laatstgenoemde. Helemaal anders wordt het als de verkoper bijvoorbeeld aangeeft dat het schip osmosevrij is. Dan neemt deze een zeker risico. Blijkt later dat er toch osmoseblazen aanwezig zijn, dan is de koper gedekt, ook bij niet keuren vooraf.” Hoever gaat de expert tijdens de keuring? Deze doet meestal niet aan destructief onderzoek. “Bij twijfel moet de expert hier toch om vragen. Krijgt hij die toestemming niet, dan zal hij dit in z’n rapport moeten aangeven en uitsluiten. Toch is het zeer gangbaar dat de expert bijvoorbeeld antifouling lokaal mag wegkrabben om te kijken hoe de ondergrond eruitziet. Blijkt het onderwaterschip volgens de vochtmeter dan nog steeds vochtig, dan zal menig expert ook graag het verfsysteem daaronder wegkrabben.” Zijn er grenzen aan het destructief onderzoek? “Ja. Staat een dieselmotor op leeftijd bekend om z’n blauwe rookgedrag, dan is dat niet meteen reden om hem alvast maar uit elkaar te sleutelen.”

Meer informatie of oude artikelen downloaden: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.