Waterkampioen watersport magazine

Laat je niet misleiden!

Het schip van je dromen blijkt eenmaal uit het water, drie maanden na aankoop, bijna doorgeroest. Dat kan nooit ontstaan zijn in de tijd dat je het schip in je bezit hebt gehad. Wat zijn je rechten?

Daar ligt ze dan: het schip van je dromen en ook nog eens voor een zeer redelijk bedrag. Waar kan ik tekenen?! Helaas gaat het maar al te vaak zo. De emotie wint het van het verstand, met alle gevolgen van dien. Je hebt een goed gesprek met de verkoper, die niets negatiefs vertelt over het schip en in goed vertrouwen betaal je de koopprijs, maar achteraf blijkt het schip ernstige gebreken te vertonen. De wet zegt dat bij koop het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden en de eigenschappen moet bezitten die een normaal gebruik mogelijk maken. Wat nu als dat niet het geval is?
Zowel koper als verkoper hebben verplichtingen bij het aangaan van een overeenkomst. De verkoper heeft een informatieplicht en de koper heeft een onderzoek plicht. Welke weegt het zwaarst? Belangrijk i dat de onderzoeksplicht van de koper wordt afgegrensd door de mededelingen die de verkoper doet en op welke juistheid de koper mag vertrouwen. Ook geldt dat, wanneer de verkoper bepaalde inlichtingen had moeten geven, deze zich er achteraf niet op kan beroepen dat de koper onvoldoende onderzoek heeft gedaan. Kortgezegd: hoe uitgebreider je als koper de verkoper ondervraagt over de staat van het schip, hoe uitgebreider je hem informeert over watje van het schip verwacht en wat voor jou de argumenten zijn om het te kopen, hoe moeilijker het voor de verkoper wordt om je achteraf te verwijten datje onvoldoende onderzoek hebt gedaan.

Helaas komt het maar al te vaak voor dat de verkoper zegt dat hij niets van een eventueel gebrek geweten heeft, een zogenaamd ‘verborgen gebrek’. Natuurlijk kun je naar de rechter gaan en een kostbare procedure beginnen, maar het is veel verstandiger om dit soort risico’s voor te zijn. Hoe voor de hand liggend ook: laat het schip keuren. Het kost een paar honderd euro, maar die wegen niet op tegen de schade en ellende die kunnen ont taan wanneer het schip in een toestand is als bijvoorbeeld dat van mevrouw Van Vuuren. De geklinknagelde romp van haar aangekochte kûtsje bleek dermate doorgeroest dat het hele vlak bijna gedubbeld zou moeten worden. Een zeer kostbare operatie. Had ze het schip maar laten hellingen om een vlakdiktemeting te laten uitvoeren. Een dure les. Zeker bij oudere schepen kunnen allerlei gebreken ontstaan die niet door een leek zijn vast te stellen. Pas ook op voor de contracten die een scheepsmakelaar in de regel hanteert! Vaak laat deze je een koopovereenkomst tekenen waarin de bepaling is opgenomen dat aan de hand van de uitkomsten van een deskundigen onderzoek achteraf de overeenkomst eventueel kan worden ontbonden. Alleen als deze deskundige “wezenlijke gebreken” constateert waarmee reparatiekosten zijn gemoeid tot een bepaald percentage van de aanschafkoopprijs, zou je van de overeenkomst af kunnen. Teken dit niet! Het is veel beter onderhandelen met een verkoper wanneer je het schip vooraf hebt laten keuren. Soms wordt zelfs de bepaling opgenomen dat aansprakelijkheid voor verborgen gebreken i uitgesloten. Dit is natuurlijk al helemaal niet aan de orde. Onthoud dat de makelaar optreedt voor de verkoper en niet op eigen naam en verantwoordelijkheid. Dit kan leiden tot de situatie dat een makelaar uitspraken doet over het chip en de verkoper daar niets van weet. De verkoper kan niet aansprakelijk gehouden worden, want hij heeft de uitspraak niet gedaan en de makelaar zegt: “Je moet niet bij mij zijn, ik treed slechts op voor de verkoper”.

Kortom: je raakt tussen de wal en het chip. Keuring vooraf schept duidelijkheid en laat je op een verantwoorde wijze een afweging maken. Mocht je achteraf toch een gebrek constateren, informeer de verkopende partij dan zo snel mogelijk. De wet zegt namelijk dat je binnen “bekwame tijd” moet reclameren. In de praktijk is dat tussen de twee en drie maanden nadat je het gebrek hebt ontdekt. Wacht je te lang, dan kan dit tegen je werken.

Meer informatie of oude artikelen downloaden: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

 

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.