Waterkampioen watersport magazine

Gedeeld eigendom van een boot, is vragen om moeilijkheden?

VOOR: de stelling van mr. Hommersom: “Ondanks goede afspraken kun je bij gedeeld eigenaarschap toch voor vervelende verrassingen komen te staan”.
“Realiseer je om te beginnen dat je medeaansprakelijk bent voor schade aan derden, veroorzaakt met de boot waar je mede-eigenaar van bent (“schuld van het schip”), zelfs als jij ten tijde van het ongeval helemaal niet aan boord was. Een passende watersportverzekering is essentieel. Maar die helpt je echter weer niet als deze geen dekking biedt omdat de schade is veroorzaakt door opzet of roekeloosheid van de schipper. Verder kunnen er problemen ontstaan als een van de eigenaren zijn aandeel wil verkopen.

Wat voor condities gelden er dan?
Je zou door de verkoop van het aandeel van een mede-eigenaar zomaar opgescheept kunnen worden met een eigenaar die je niet aanstaat. En wat doe je wanneer een mede-eigenaar te weinig bijdraagt aan het onderhoud van de boot en dergelijke? Je kunt hem of haar niet, of alleen maar met veel moeite, dwingen om zijn aandeel van de hand te doen. Als een van de eigenaren schulden heeft, kan bovendien beslag gelegd worden op zijn aandeel. De overige eigenaren kunnen dan het schip niet verkopen. Vraag jezelf af: wil ik gedeeld eigenaar zijn van een groot schip of volledig eigenaar van een klein schip?”

TEGEN: de stelling van de heer E. de Waard: “Door goede afspraken te maken en deze ook vast te leggen, hoef je geen problemen te verwachten.”
“Het onderhoud, het schoonhouden en wie wanneer de boot gebruikt, moet goed geregeld zijn. Dat moet je ook goed blijven controleren, zodat irritaties geen kans krijgen. Een kwestie ook van goed onderling overleg en vooral niet één eigenaar overal voor op laten draaien. Maar ook dat is te regelen. Ook de afspraken met de verzekering over het gedeeld eigenaarschap zijn uitstekend vast te leggen. De partij die de boot gebruikt wanneer er zich een ongeluk voordoet, is verantwoordelijk voor het afhandelen van de schade en het eigen risico. Ook de aansprakelijkheid is dan voor zijn rekening. Vooruit plannen is uiteraard belangrijk, maar flexibel zijn ook; als het je week is en je gebruikt de boot niet, geef dat dan tijdig door. Zo ligt de boot niet ongebruikt terwijl iemand anders graag had willen varen. Internet kan daarbij helpen zodat elke mede-eigenaar à la minute alle informatie over de boot kan raadplegen. Een derde, professionele partij inschakelen kan ook heel wat mogelijke moeilijkheden op het gebied van gedeeld eigenaarschap voorkomen en eventueel oplossen. Want gedeeld eigenaarschap kan, als je het goed regelt, echt heel leuk en gezellig zijn. Voor iedereen voelt de boot in dat geval als eigendom en daarom is iedereen er ook zuinig op. En uiteindelijk vaar je vaak zelfs meer dan wanneer je de enige eigenaar zou zijn, omdat je minder tijd hoeft te steken in het onderhoud, terwijl de kosten aanmerkelijk lager zijn.”

Meer informatie of oude artikelen downloaden: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

 

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.