Waterkampioen watersport magazine

De doorweekte romp.

Hoe waar het door Mr. Hommersom gehuldigde credo “vertrouwen is mooi, controle is beter” is, ondervond Frank Spaans helaas tot zijn schade. Kritisch zijn op je eigen beoordelingsvermogen loont ook.

Frank Spaans vond na jaren zijn droomschip, een polyester Trintella IV uit 1975, met een vraagprijs binnen zijn budget. In de advertentie werd vermeld dat het schip was voorzien van een ‘osmosepreventiesysteem’. Voor Spaans was dit cruciaal, aangezien het hier een polyester schip van meer dan dertig jaar oud betrof. Hij bezichtigde in 2008 het schip drie keer in aanwezigheid van de verkoper en diens jachtmakelaar. Tijdens die gelegenheden verzekerde de verkoper keer op keer dat het onderwaterschip in goede staat verkeerde. Het enige probleempje was dat de hechtlaag tussen romp en anti-fouling slecht was en dat deze op enkele plaatsen losliet. Voor de aspirant-koper geen probleem: de romp goed afspuiten en de nieuwe laag aanbrengen. Aangezien Spaans niet over één nacht ijs wilde gaan, liet hij in de voorovereenkomst een ontbindende voorwaarde opnemen betreffende de goede staat van het onderwaterschip. Hij inspecteerde het schip vervolgens zelf. Aangezien de verkoper meerdere keren had verzekerd dat de romp in goede staat verkeerde en hij zelf ook geen problemen zag, sloot hij de koop en genoot in de zomer van 2008 van zijn schip. De vreugde was echter van korte duur toen bij het droogzetten en schoonspuiten alle verf- en hechtlagen verdwenen, waarna de gealarmeerde Spaans de romp liet opmeten op vochtigheid. De resultaten waren onthutsend: de romp was volledig doortrokken van vocht met meetwaarden tussen de 80 en 100 op de comparatieve schaal (ter vergelijking: een droog laminaat meet tussen 0 en 30). Tijdens deze inspectie werd al een licht zurige lucht geconstateerd… De osmose was begonnen. Frank Spaans dagvaardde de verkopers: was er immers niet in de advertentie gezegd dat er een preventief osmosesysteem was aangebracht en had de verkoper niet keer op keer beweerd dat het onderwaterschip in goede staat was? Voor Spaans was de zaak duidelijk: de verkoper had wanprestatie gepleegd en hem een ondeugdelijk schip verkocht. De schade was minimaal 15.000 euro. Daarnaast had Spaans toch aan zijn onderzoeksverplichting voldaan door het schip te inspecteren. En was overigens zijn onderzoeksverplichting al niet opgeheven door de stellige garantie van verkoper?

Tijdens de mondelinge behandeling van de zaak erkende de echtgenote van de verkoper dat tijdens de diverse bezichtigingen inderdaad was gemeld dat de romp in goede staat was. De echtgenote berichtte ook dat zij in 1997 zelf het osmosepreventiesysteem hadden aangebracht. Er werd ook gezegd dat Spaans was geadviseerd het schip te laten inspecteren en zij overlegde een e-mail van de verkopend makelaar, die hetzelfde had gezegd.

Spaans ging met een goed gevoel weg, de verkoper had erkend dat hij gezegd had dat het schip in goede staat was, de rechtbank zou ongetwijfeld in zijn voordeel beslissen. Het vonnis was echter een koude douche: de rechter oordeelde dat het verweer van verkoper dat hij had gezegd dat het onderwaterschip in goede staat verkeerde geen garantie was, maar slechts een algemene aanprijzing die – mede gelet op het feit dat het schip 33 jaar oud was – niet bedoeld was de toekomstige koper te garanderen dat het schip goed was. Ook de vermelding dat er een osmosepreventiesysteem was aangebracht, zei volgens de rechtbank niets over de staat van het schip. De rechtbank constateerde dat Spaans wel een ontbindende voorwaarde had laten opnemen over de staat van het onderwaterschip, maar rekende het hem zwaar aan dat hij het schip niet door een onafhankelijke deskundige had laten keuren. Aangezien verkoper en makelaar Spaans hadden geadviseerd om het schip te laten keuren, concludeerde de rechter dat het risico van de verborgen gebreken voor hem was.

Tip: zo ziet u maar weer: vertrouw niet op uw eigen kennis, ook al heeft u al jaren vaarervaring. Vertrouw ook niet op de verkoper, maar hou vast aan de spreuk: “vertrouwen is mooi, controle is beter” en laat het schip door een deskundige keuren. U bespaart veel ellende en geld!

Meer informatie of oude artikelen downloaden: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.