Frits Hommersom met groene bril

Heb je je droomboot gevonden? Vermijd de valkuilen!

Wat gebeurt er als de werf die uw dure jacht bouwt failliet gaat? Of de boot die u net hebt gekocht, blijkt verborgen gebreken te hebben of anders te zijn dan het prototype. Dan kan het tijd zijn om een advocaat in te schakelen die gespecialiseerd is in boten.

“Het kiezen van een boot is als verliefd worden”, zegt Hommersom. “Je verliest ineens je objectiviteit.” Als advocaat gespecialiseerd in de watersport staat hij sinds 2000 cliënten met succes bij in geschillen rond aan- en verkoop. Wanneer een boot in Nederland wordt gekocht of gebouwd, is Nederlands recht van toepassing en wordt dat door de Nederlandse rechter gehandhaafd. Daarom is het van groot belang om een juridisch specialist in Nederland als Hommersom aan uw zijde te hebben.
Zijn praktijk verleent rechtshulp bij geschillen die voortvloeien uit de koop of verkoop van pleziervaartuigen (zowel nieuw als gebruikt), en bij allerlei nautische zaken, zoals advisering bij verzekeringsclaims of het opstellen van bouw- of koopovereenkomsten, maar ook bij geschillen die kunnen ontstaan met een werf over diensten als refits, reparaties en winterstalling. Hommersom behartigt vooral de belangen van booteigenaren.

Keuringsrapport vóór aankoop
“Er bestaat voor boten geen equivalent van de technische keuring die auto’s in de meeste landen jaarlijks moeten afleggen”, zegt Hommersom. “Dit is een paradox, omdat ze in hoge mate zijn blootgesteld aan de elementen. Veel gebreken zijn ook voor de leek moeilijk vast te stellen. Daarom is het belangrijk om een boot altijd uit het water te laten halen en te laten controleren
door een onafhankelijke maritieme surveyor voor de aankoop. Voorkomen is altijd beter dan genezen!”

Faillissement werf
“Het is ieders nachtmerriescenario. Je hebt jaren gespaard voor je droomboot. Je doet een fikse aanbetaling, de bouw begint, en… de werf gaat failliet. Als klant komt u achteraan te staan in de rij van schuldeisers. Je kunt het vergeten die boot te krijgen.” Om dit probleem te omzeilen probleem te omzeilen, adviseert Hommersom zijn klanten om
een constitutum possessorium voor de boot te laten verzorgen zodra de kiel is gelegd. Daarmee wordt de boot en alles wat er vervolgens op wordt geïnstalleerd officieel van hen – zelfs in geval van faillissement. Daarna kunnen zij de eigendom laten registreren bij het Kadaster, Dienst voor het Kadaster en de Karteringsdienst. Derden zijn dan op de hoogte van het eigendomsrecht en er kan bijvoorbeeld een hypotheek worden verkregen.

Bemiddeling
Een andere mogelijkheid is onenigheid met de werf tijdens de bouw. Een rechtszaak verbetert zelden de verhoudingen tussen eigenaar en bouwer, dus wat is de beste manier van handelen? “Schakel een mediator in”, adviseert Hommersom. “Bepaalde conflicten verhullen vaak andere, meer emotionele factoren. Bouwvakkers kunnen het gevoel hebben dat hun professionaliteit in twijfel wordt getrokken. En als het eenmaal emotioneel is, houden beide partijen voet bij stuk. Als een bemiddelaar, probeer ik een oplossing te vinden die aanvaardbaar is voor beiden. Het is een goede manier om ervoor te zorgen dat de boot uiteindelijk wordt gebouwd en afgeleverd zonder al te veel problemen.”

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.