Waterkampioen watersport magazine

Winterklaar gemaakt, toch schade

Ieder jaar zorg ik dat mijn boot goed is voorbereid op de winter. Ik maak het schip volledig winterklaar om het maximaal te beveiligen tegen de elementen. Vorige winter bleek tot mijn schrik dat de motor toch vorstschade had opgelopen. Dit betekende ruim € 6.000 aan reparatiekosten. Mijn verzekeraar heeft intussen gemeld dat ze dit bedrag niet gaan vergoeden. Is dat terecht?”

Watersportadvocaat Frits Hommersom: “De claim bij de verzekeraar is afgewezen met een verwijzing naar de polisvoorwaarden waarin is opgenomen: ‘het winterklaar maken dient door een erkend professioneel bedrijf verzorgd te worden, bij gebreke waarvan dekking wegens vorstschade is uitgesloten’. Dus ja: de verzekeringsmaatschappij waar de boot van mevrouw Huizinga bij is ondergebracht, staat in haar recht en hoeft de vorstschade aan de motor inderdaad niet te vergoeden.

Helaas is mevrouw Huizinga niet de enige die met een onaangename verrassing als deze te maken krijgt of kan krijgen. Daarom geef ik hierna nog wat voorbeelden waarin dekking wegens vorstschade werd afgewezen en tips om dit soort teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. Zo had meneer Lenstra zijn zeilschip bij een werf voor wat onderhoudswerkzaamheden aangeboden aan het einde van het vaarseizoen. Hij sprak mondeling af dat de werf zijn schip meteen ook winterklaar zou maken. In het voorjaar gaf de motor slechts een paar rochels, braakte wat zwarte rook uit en gaf toen de geest. Het betekende een schade van vele duizenden euro’s. Geen paniek, dacht Lenstra, ik heb mijn polisvoorwaarden goed gelezen en de boot door een professional winterklaar laten maken. De verzekeraar vroeg vervolgens naar bewijs daarvan, waarop Lenstra zijn factuur erbij pakte. De specifieke post ‘winterklaar maken’ bleek niet opgenomen in de officiële rekening. Bij navraag ontkende de werf categorisch dat het winterklaar was afgesproken. Daardoor kon de heer Lenstra dus niet bewijzen dat hij door een professional het schip winterklaar had laten maken en kwam hij, met betrekking tot zijn schade, dan ook van een koude kermis thuis.

Pak sneeuw.
Nog een voorbeeld: Meneer De Vries had voor de winter alles goed gedaan: een professioneel bedrijf had het winterklaar maken verzorgd en hij had ook een keurige factuur waarop dit was omschreven. Hij liet het schip, een mooie halfopen vlet, gedurende de winter buiten afgemeerd overwinteren. Het schip was ook netjes voorzien van een afdekzeil. Vol goede moed toog De Vries in het voorjaar naar de jacht haven om daar te constateren dat zijn mooie vlet vol water stond en dat dit desastreuze gevolgen bleek te hebben voor een gedeelte van de inboedel en de motor. Een reconstructie leerde dat er veel sneeuwval was geweest en dat het dekzeil onder de druk daarvan was bezweken. Na de vorst was die sneeuw in water overgegaan en had zijn verwoestende werk gedaan. De claim bij de verzekeraar werd onderkoeld gerepliceerd met de stelling dat die werd afgewezen wegens ‘onvoldoende zorg’. Volgens de verzekeraar had De Vries, hoewel hij het schip professioneel en correct winterklaar had laten maken, ook de zorgplicht gehad om het schip tussentijds te inspecteren, zeker met inachtneming van de extreme weersomstandigheden van die winter. Hoewel de verzekeraar uiteindelijk uit coulance nog wel een deel van de schade vergoedde, kwam dus toch het grootste gedeelte voor rekening van meneer De Vries zelf.

Wat leren wij uit deze voorvallen?
(Bijna) alle verzekeraars hebben een ‘exoneratie-clausule’ voor vorstschade wanneer winterklaar maken niet door een professioneel bedrijf is gedaan. Hoe goed, handig en zorgvuldig je ook bent, laat dit dus liefst altijd uitvoeren door een professional. Zorg bovendien dat je een factuur krijgt waaruit blijkt dat dit ook echt is gebeurd. Niet alleen helpt dat je bij je claim bij de maatschappij waar je je schip hebt verzekerd, maar het houdt ook nog de weg open om het bedrijf dat de werkzaamheden niet goed blijkt te hebben uitgevoerd, aansprakelijk te stellen. Denk bovendien niet dat je achterover kunt leunen wanneer je het schip winterklaar hebt laten maken. Net als ’s zomers op het water geldt ook in de winter een zorgplicht om je schip te behoeden voor schade.”

Meer informatie of oude artikelen downloaden: https://www.anwb.nl/kampioen/algemeen/digitaal-archief

[:]

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Frits Hommersom met groene bril

"You have the right to a lawyer who tells it like it is!"

Cookies are used to optimize the usability of the website. When you visit this website, you agree to the privacy and cookie statement.