Deining

Winterklaar maken? Glad ijs!

Uitbesteden of doe-het-zelven? Tot welke categorie je ook behoort: controleer de polisvoorwaarden bij een cascoverzekering. Sommige scheepsverzekeraars vereisen namelijk dat je het winterklaar maken door een professionele onderneming laat doen. Vorstschade wordt kritisch beoordeeld zoals hierna blijkt.

Meneer Van Vuuren prepareerde zijn sloep zelf voor de winter. In het voorjaar constateert hij vorstschade aan de motor. Zijn verzekeraar reageert ijzig: “Het winterklaar maken dient door een erkend bedrijf verzorgd te worden, bij gebreke waarvan dekking wegens vorstschade is uitgesloten”. Van Vuuren krijgt geen uitkering van het schadebedrag. Meneer Hondsma liet werkzaamheden door de werf uitvoeren en sprak mondeling af dat de werf zijn schip ook winterklaar zou maken. In het voorjaar geeft de motor de geest. Een schade van vele duizenden euro’s. “Geen paniek”, denkt Hondsma, “Ik heb de boot door een professional winterklaar laten maken.” Dat blijkt niet uit de factuur en de werf ontkent. Hondsma kan niets bewijzen en kan fluiten naar een schadevergoeding. Meneer Van Nijmegen had alles goed gedaan: het winterklaar maken werd verzorgd door een professioneel bedrijf en van de werkzaamheden ontving hij een keurig gespecificeerde factuur. Zijn schip, een mooie halfopen vlet, lag gedurende de winter buiten, voorzien van een afdekzeil. In het voorjaar blijkt de vlet halfvol water te staan, met desastreuse gevolgen. Door sneeuwval is het dekzeil bezweken en de dooi heeft verwoestend werk gedaan aan een deel van de inboedel en de motor. De verzekeraar wijst onderkoeld de claim af wegens “onvoldoende zorg”. De verzekeraar vindt boven- dien dat Van Nijmegen de zorgplicht had om het schip tussentijds te inspecteren.Winterklaar maken, glad ijs

Een verzekerde claimde z’n vorstschade via de rechter met als argument dat de polis- voorwaarden omtrent uitsluiting van schade door bevriezing te ruim geformuleerd zouden zijn. De rechter vindt de bepaling duidelijk en voorts dat het een verzekeraar in beginsel vrij staat om de beperking van de omvang van de dekking te bepalen. De rechtbank oordeelt ook dat een verzekeraar een verzekerde niet hoeft te informeren over de risico’s van vorstschade: het behoort tot de verantwoordelijkheid van X zelf om na te gaan wat daarvoor nodig is. Als hij ter zake onvoldoende deskundig is, ligt het op zijn weg om hiervoor hulp in te schakelen of zich hierover te laten informeren. Volgens de rechtbank dient een verzekerde z’n schade zoveel mogelijk te beperken.

WIJZE LES
Bijna alle verzekeraars hebben een “exoneratieclausule” voor vorstschade. Als verzeker- de moet je in ieder geval kunnen bewijzen dat je adequate voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Wanneer je het winterklaar maken niet door een professioneel bedrijf hebt laten doen is dat bewijzen eigenlijk onmogelijk. Met een factuur lukt dat een stuk beter. Ook na winterklaar maken geldt een zorgplicht om je schip regelmatig te (laten) controleren en te behoeden voor schade.

Delen

Frits Hommersom met groene bril

“Je hebt recht op een advocaat die zegt waar het op staat!“

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te optimaliseren wordt gebruik gemaakt van cookies. Wanneer u deze website bezoekt, gaat u akkoord met de privacy- en cookieverklaring.